Ha fontosnak tartod, hogy környezettudatos legyél az élet minden területén, akkor imádni fogod a környezetkímélőbb gyártási technológiákkal készült ökodivatot.
Nemrég a Zara rákkeltő anyagot tartalmazó gyermekek számára gyártott farmerjeitől volt visszhangos minden, ám a pozitív példák és a követendő tendenciák valahogy sosem kerülnek napvilágra.
Zöld útra térő divatkreátorok
Sokan bele se gondolnak, hogy a szépség- és divatipar futószalagszerű gyártási technológiái milyen hatással vannak a környezetünkre. A környezettudatos divat azonban egyre inkább elterjedőben van világszerte, így lassan a zöld lesz az új fekete. Vannak olyan tervezők, akik az alapanyagok kiválasztása során az organikus termékeket keresik, míg mások a vegyszermentes megmunkálásra, az energiahatékony előállításra teszik le voksukat, a többiek pedig arra koncentrálnak, hogy az általuk gyártott termékek milyen utóélettel rendelkeznek, azaz le tudnak-e bomlani, újra lehet-e őket használni. A zöld útra lépő divatkreátor mindenképp jól választanak, ha környezettudatossá válnak, hisz nemcsak a környezetre gyakorolt terheket csökkentik, de a vásárlóközönség szimpátiáját is könnyedén elnyerhetik egy-egy zöld lépéssel.
Megdöbbentő adatok
Mivel minden termelői tevékenység rendelkezik ökológiai- és vízlábnyommal, így a divatipar sem mentesülhet ez alól. A környzetekárosító és éghajlatmódosító hatások azonban hatékonyan csökkenthetőek a megfelelő alapanyag és gyártási technológia kiválasztásával. Egy kimutatás szerint 1 dollárnyi divattermék fél kiló nyersanyaggal, fél liternyi üvegház-hatást okozó gázzal és húsz liter vízzel terheli a bolygót. Az Earth Pledge felmérései szerint ahhoz, hogy a nyersanyagból textil legyen közel 8.000 (!) vegyszert használnak átlagosan. A '90-es években induló szőrmeellenes kampányok egyik oldalhajtásának is tekinthető az új ökodivat őrület, mely természetesen a szőrme és bőr felhasználására is kihatott. A Beyond Skin nevű márka, Lauren Carroll és Jodi Koskella például híres a tengerentúlon az állatbőrök kikerülésével gyártott cipőiről és táskáiról.
Tudatosság világszinten
A Párizsban megrendezésre kerülő Etikus Divathéten minden évben egyre több ökotudatos márka képviselteti magát, sőt a London College of Fashion központjában külön központot hoztak létre a fenntartható divat oktatására a tervezők új generációjának. Nemrég egy nemzetközi összefogás eredményeképpen létrejött a The Sustainable Apparel Coalition, azaz a fenntartható ruházatokkal foglalkozó csoportosulás, mely a nagy divatcégek ökoosztályzattal való minősítését tűzte ki célul. A mozgalomhoz azóta már csatlakozott a Nike, a Gap, a Timberland, a H&M, a Levi's, a Marks & Spencer, a Wal-Mart és a J.C.Penney, sőt a Yves Saint Laurent cégnél az anyagmaradékokat is újrafelhasználják. Vivien Westwood Ethical Fashion Africa nevű kollekciójának darabjait pedig hátrányos helyzetű nők készítik sátorponyvából, ezzel is méltányos munkabérhez jutva. Reök Cili kreátor például természetes alapanyagokból, hulladéknak minősített papírból, fémből és műanyagból készíti kollekciója darabjait. Hazánkban a Medence Csoport mutathat fel hasonló érdemeket, hisz a kreatív fizikai és szellemi alkotóműhely szinte mindenből új életet tud varázsolni. A Magyar Formatervezési Tanács különdíját 2012-ben e társulás nyerte el különleges táskakollekciójával.
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot és csatlakozz a blog Facebook oldalához!
A cikk a femcafe.hu oldalán is megjelent.